viernes, 16 de enero de 2015

Qué tenemos que no tiene China / What we've got that China has not

CROSS-CULTURAL QUALITY REQUIREMENTS IN THE ASIAN AUTOMOTIVE MARKETS (parte 2)

En contra de lo que comúnmente se cree, "glocal" -pensar globalmente y actuar localmente-  no es un término acuñado inicialmente por Occidente.  El término "glocalization" viene de la palabra japonesa "dochakuka" utilizada por economistas japoneses en los años 80 en la Harvard Business Review para describir la brillante y exitosa estrategia de internacionalización de sus empresas. (1) "Emerging dimensions of decentralisation debate in the age of globalisation", Chanchal Kumar Sharma. 2009.
 
 
Como antes los japoneses, y ahora los coreanos, la necesidad de crecimiento de las empresas obliga a localizarse en el exterior como forma de protegerse del riesgo de erráticas políticas arancelarias o guerras comerciales. Pero hay que tener los pies en tierra, "en qué forma" y "en qué grado" se glocaliza son cuestiones que dependen de la realidad de cada empresa.
Multiculturalidad y tecnología puntera son la esencia de la glocalización de las empresas industriales. La tercera pata tiene que ver con la forma de operar en el exterior y ésta a su vez  requiere la adaptación de estructuras organizativas a los nuevos retos.
Multiculturalidad -la dimensión cross cultural- porque hay que entenderse con quienes dirigen escenarios que son nuevos para nosotros y las alianzas con empresas locales son absolutamente necesarias. De hecho, todas las fórmulas para localizarse en China conllevan ese entendimiento. Las dos clases de joint venture  -equity JV and cooperative JV- desde luego; pero también pasa con las wholly foreign owned enterprises WFOE ya que, aunque su mayor ventaja es la protección de su know how, al final siempre se necesitan influyentes socios chinos que faciliten las cosas -el guanxi-.
La ventaja tecnológica porque es lo que los occidentales podemos aportar a los pactos; el problema de China no es precisamente la falta de capital. Pero, ¿qué es exactamente lo que necesita la industria/mercado automovilístico chino de Occidente?
Respecto China hay que olvidarse de los tópicos super conocidos. Cómo advierte John D. Van Fleet -Marshall School of Business, University of Southern California-  hay que: "combatir algunas de las erróneas imágenes de China que aparecen y reaparecen en los medios occidentales". (2) Conferencia "Engaging with China". Antai College of Economics and Management, Shanghai Jiao Tong University, Julio 2014.
Según el Ministerio de Seguridad Pública, el número de conductores en China ha crecido en más de 100 millones desde 2010 sobrepasando hoy los 300 millones, un cambio acelerado con consecuencias de todo tipo.
Así, el gobierno de Shanghai  destaca, en relación a los desafíos a los que se enfrenta la industria automovilista china, la opinión de Bent Wessel-Aas,  vice presidente de Kongsberg Automotive, Drive Control Systems en Asia:  "The Chinese market will require Chinese automakers to match or better the quality of cars made by the joint venture companies" .  (3)"A Closer Look at the Chinese Automotive Industry - Leadership, Productivity and Design in the World's Largest Auto Market". BI Norwegian Business School -Fudan MBA, mayo 2014.
Steven Shu Yuan del Boston Consulting Group BCG en Shanghai confirma esta idea en su conferencia en el Antai College: el "mercado medio" chino crece adoptando exigencias del "mercado premium", particularmente respecto la calidad de los productos que se les suministran.
El hecho es que sólo se puede invertir en sectores autorizados, esto es: alta tecnología, nuevos materiales, ahorro de energía y protección medioambiental. ¿Y no es acaso esto lo que hace Nagares?: controladores de PTCs de calentamiento, filtros de cargadores para los coches eléctricos, controladores de dosificadores y quemadores de partículas del tubo de escape.
En Europa, más que en un escenario de crisis nos enfrentamos a un escenario mundial de cambio de paradigma cultural, económico y tecnológico. El macroproyecto de alta tecnología "Industria 4.0" del gobierno alemán nos coloca al borde de la cuarta revolución industrial. La canciller Merkel acaba de afirmar que Industria 4.0 es la única posibilidad que tiene Europa para defenderse tecnológicamente de sus competidores. (4) Foro "Digitising Europe. Opportunities for the next generation" Berlín, diciembre 2014.
Es tiempo de romper moldes, pero una rotura bajo control. La comprensión de la glocalización hay que interiorizarla para controlarla, ya que el control es lo único que no se debe ceder aun cuando se recurra en este proceso a consultoras tipo "Company Establishment Services CES" como la anteriormente citada BCG o la holandesa DFK International.
El valor de Nagares-GND no radica en su dimensión sino en la intensidad, calidad y rigor de un know how enfocado desde hace décadas en aspectos clave del automóvil del futuro. Justo lo que la industria del automóvil de China necesita y no tiene.


CROSS-CULTURAL QUALITY REQUIREMENTS IN THE ASIAN AUTOMOTIVE MARKETS (part 2)

Confronting the common belief, “glocal” -thinking global and acting local- is not a term born in western countries. “Glocalization” comes from the Japanese word “dochakuka” used by Japanese economists at the Harvard Business Review during the 80´s, using this word to describe the brilliant and successful strategies performed by its companies to expand their international boundaries. "Emerging dimensions of decentralization debate in the age of globalisation", Chanchal Kumar Sharma. 2009.
As Japanese have done in the past, and now Koreans do, the companies’ need of growing up leads them to localize outside their original territory as a protection against the risk of erratic tax policies or trade wars. However we have to be careful about which grade and which form of glocalization to arise: these questions depend on each company reality.
Multiculturalism and high technology are the essence of industrial companies glocalization. The third key point has to do with the way of working abroad; this requires of the adaptation of the organizational structures to the new challenges.
Multiculturalism -cross cultural dimensions- is required because we have to understand who rules these new and unknown scenarios, and the alliance with local companies is fully needed for us. As a matter of fact, every formula to localize in China follows this understanding. Both joint venture varieties -equity JV and cooperative JV- are an example, but also wholly foreign owned enterprises WFOE are because, even though their advantage to protect their know how, at last they always need influential Chinese partners to make things easier -guanxi-.
Technological development is what westerners can provide to the agreements; China has large amounts of capital, but has some particular needs. But, what does Chinese automobile market/industry really need?
We need to forget some clichés about China. As John D. Van Fleet -Marshall School of Business, University of Southern California warns “we have to fight against some misplaced images created by western media”. Conference "Engaging with China". Antai College of Economics and Management, Shanghai Jiao Tong University, July 2014.
According to Public Safety Ministry, Chinese motorists rate has grown by more than 100 million from 2010, exceeding nowadays 300 million, an accelerated change with consequences of all kinds.
Therefore, related to automobile industry´s new challenges, Shanghai government remarks the Bent Wessel-Aas (vice president Kongsberg Automotive, Drive Control Systems in Asia) opinion: "The Chinese market will require Chinese automakers to match or better the quality of cars made by the joint venture companies”. (3)"A Closer Look at the Chinese Automotive Industry - Leadership, Productivity and Design in the World's Largest Auto Market". BI Norwegian Business School -Fudan MBA, May 2014.
Steven Shu Yuan (Boston Consulting Group BCG, Shanghai) supports the mentioned idea in his conference at Antai College: “Chinese middle market” grows adopting patterns from “Chinese premium market”, focusing mainly on the quality of provided products.
Actually you only could invest in authorized sectors: high technology, new materials, environmental protection and energy saving. This precisely is what Nagares does. PTC heating controllers, filter chargers for electric cars, dispenser controllers and exhaust pipes particle burners.
In Europe we confront a new cultural, economic and technologic paradigm more than a crisis scenario. German government high-tech macroproject “industry 4.0” approaches us close to the 4th industrial revolution border. Angela Merkel declares that “industry 4.0” is the last chance Europa has against its rivals: there´s no other defense. (4) Forum "Digitizing Europe. Opportunities for the next generation" Berlin, December 2014
It´s time to break molds, but under control. Glocalization’s control is almost impossible without a self-understanding exercise of the glocalization phenomenon; And we must be conscious that control is the only dimension we don´t have to hand over even if we work with "Company Establishment Services CES” as -mentioned above- BCG or Dutch DFK.
Nagares-GND value is not matter of volume; NAGARES-GND values are intensity and quality. They are located in a rigorous know how that has been focusing in the automobile future during decades. It is exactly what Chinese automobile industry needs. And this is exactly what it hasn´t.

 

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